דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנקה- זה מצויין לתינוק. מה זה עושה עבורך? 

מאת    [ 17/12/2013 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 1729 פעמים ]

קשה לקרוא להנקה טרנד. זוהי תופעה ביולוגית טבעית הטמונה בכולנו מעצם היותנו מוגדרים כיונקים.  אך לתופעה, אשר במונחים מספריים היתה קרובה להעלמות במהלך שנות השישים של המאה הקודמת, יש כיום פופולאריות רבה בקרב נשים רבות ויתרונות רפואיים מוכחים. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכן כיצד לאזן את גופכן עם המשימה התובענית הזו.

ד"ר אסנת רזיאל

הנקה היא עניין יעיל. נקודה. ארגון הבריאות העולמית, ארגון רופאי הילדים האמריקאי וארגונים חשובים נוספים קובעים את חשיבותה בהתפתחות מיטבית של התינוק ומפזרים לאורך השנים המלצות רבות בעניין.

נשים רבות שלא שקלו להניק, עושות זאת כיום מתוקף הרצון שלהם לתת לתינוקן את תשומת הלב המירבית ואת היתרונות הרבים הטמונים בה, אך במקביל שוכחות את העובדה שהן לוקחות על עצמן משימה מאתגרת מאד מבחינה פיזולוגית ואינן נערכות לכך בהתאם, כתוצאה מכך הן מקשות על עצמן מבלי משים, גם לחזור לשגרת חיים פעילה וגם לעמוד בתובענות של משימת ההנקה עצמה ולשמור על איזון הגוף.

תהליך יצור החלב מתחיל כבר בהריון, סופו בהנקה עצמה, המתרחשת זמן קצר לאחר הלידה. ההנקה לא רק מחזקת את הקשר בין האם לתינוק, אלא שיש לה גם ערכים תזונתיים גבוהים עבורו והיא מסייעת להתפתחותו התקינה. במידה והיא מתרחשת בצורה תקינה, היא יכולה לספק באופן בלעדי את כל צרכיו של העולל עד לגיל שישה חודשים. מגיל חצי שנה, התזונה אינה שמורה יותר באופן בלעדי להנקה, מומלץ להוסיף מים ומזונות רכים שונים. ההנקה נמשכת אך אינה בלעדית יותר עד שהתהליך דועך אט אט עם התרגלותו של התינוק למזון מוצק ולתוספים שונים.

מה מניע את יצירת חלב האם?

חלב האם נוצר כתוצאה מהפרשת ההורמון פרולקטין מבלוטת יתרת המוח. כשהתינוק מוצץ את הפטמה ‏נשלחים אותות לבלוטת ההיפותלמוס במוח, וגורמים להפרשת ההורמונים פרולקטין ואוקסיטוצין האחראים ליצירת חלב האם באופן סדיר.

הפרולקטין אחראי לייצור חלב האם, ‏והורמון האוקסיטוצין מכווץ את צינורות החלב בשדיים ומזרים החוצה את החלב.

היתרונות התזונתיים של ההנקה

מבחינה תזונתית, חלב אם מכיל את כל הערכים התזונתיים הדרושים לתינוק. הוא ‏מתעכל בקלות, והתינוק יונק בדיוק את הכמות הנחוצה לו ועתיד לעלות כ 200 גרם לפחות כמעט בכל שבוע של תהליך הנקה תקין ובלעדי. 

‏חלב אם גם מכיל נוגדנים המהווים מעין "חיסון טבעי" כנגד מחלות זיהומיות. הוא מגן על התינוק בחודשיו הראשונים, ‏בעת שהמערכת החיסונית שלו אינה חזקה מספיק. חלב עם נקשר עם הפחתת הסיכוי לאלרגיות ולדלקות נשימה ושמו נקשר לפי מחקרים אחדים אפילו במניעת "מוות בעריסה". יתרונות רפואיים אלו, הגם שאינם פוטרים את הצורך במתן חיסונים באופן סדיר, בהחלט מסייעים לתינוק להתמודד עם מחלות הילדות הראשונות.

 

 

 

 ומה זה עושה לך?

ההנקה מועילה גם לך מבחינה פיזיולוגית. היא גורמת להתכווצות הרחם לאחר הלידה ושמה נקשר גם להפחתה של  הסיכון לחלות בסרטן השד, בסרטן השחלה ובאוסטיאופורוזיס. ‏‏ ‏ גם מבחינת חזרה למשקל גוף תקין של האישה, הנקה תורמת להתנעת התהליך.

על פי נתונים בנושא, הנקה מצריכה מאישה כ 800 קלוריות ליום לערך. זוהי עובדה חשובה שכן היא מסייעת לך לדעת מהו המאזן הקלורי הנדרש לך לשמירה על תפריט מאוזן.

לשבור את המיתוס

פעילות גופנית מתונה כגון אירובי בעצימות נמוכה או כל פעילות אחרת לא פוגעת ביצור החלב,היא מגיעה עם כל היתרונות שיש לפעילות גופנית כזו, היא מחזקת את השרירים ומסייעת לשיפור מצב הרוח והתחושה הכללית. כדאי להשתדל ולהניק את התינוק לפני ביצוע פעילות גופנית, שכן במהלכה הגוף מאבד נוזלים, שהם מרכיב חשוב בהנקה.

דיאטה?

כן, חכי עם זה קצת. אין צורך לפצוח בדיאטה מיד עם תחילת תהליך ההנקה. גופך צריך להיות מסוגל למאמץ הפיזיולוגי הזה, חסך קלוריות לא מבוקר עלול לפגוע ביכולת שלך להניק אך זה לא אומר שאין עליך לשמור על תפריט מסודר ואחראי. קל גם לעלות במשקל בתקופת ההנקה אם לא שמים לב ומייחסים לה ערך קלורי רב ממה שהיא דורשת. התהליך הטבעי של ירידה במשקל מתרחש גם בזכות ההנקה, כל עוד נשמר תפריט מאוזן ואחראי.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444
http://www.hashmana.co.il
drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב